Zbudowanie strategii marketingowej w internecie wymaga zdyscyplinowanego podejścia do realizowanych zagadnień. Każdy z tych etapów jest odpowiednikiem prac, jakie marketer wykonuje, przygotowując strategie.

  • Analiza sytuacji e-marketingowej,
  • Sformułowanie celu i zakresu strategii,
  • Ustalenie kierunku strategii,
  • Planowanie projektów e-marketingowych.
  1. Analiza sytuacji e-marketingowej

    Istotą procesu budowy strategii e-marketingowej jest znalezienie obszarów, w których internet może w efektywny sposób przyczynić się do poprawy wizerunku firmy. Internet cechuję się funkcjami marketingowymi, które dają przewagę nad mediami tradycyjnymi tj.:

    • Jest stworzony do prowadzenia kampanii taktycznych,
    • Jest medium, w którym utrzymywanie relacji jest najefektywniejsze,
    • Jest medium, w którym konsument realizuje swoje pasje,
    • Jest medium, w którym nie istnieje bariera czasu ani miejsca kontaktu z marką,
    • Jest medium, w którym konsument sam poszukuje informacji.

    Te obszary pokazujące siłę internetu, można odnieść do pozycjonowania marki oraz opartych na nich celach, priorytetach i projektach zawartych w strategii. Po sprecyzowaniu roli internetu można zająć się analizą czynników, które wpływać będą na realizację strategii.

  2. Sformułowanie celu i zakresu strategii

    Celem strategii marketingowej jest wywołanie pożądanych zmian w zachowaniach grupy docelowej w relacji do marki i konkurentów. Formułując cel e-marketingu, powinniśmy równolegle określić zakres działań niezbędnych do jego realizacji. Najlepszy efekt daje zwykle podejście całościowe, oparte na uwzględnieniu w strategii obszarów produktu, ceny, promocji i dystrybucji jednocześnie.

  3. Ustalenie kierunku strategii

    Skuteczna strategia e-marketingowa nie dzieli się na obszary związane z dziedzinami komunikacji czy nawet marketingu, lecz z kolejnymi krokami prowadzącymi do wywołania zamierzonego efektu. Sprawdzona metodologia składa się z czterech etapów:

    • Indywidualizacja – czyli dokładne opisanie grupy docelowej
    • Określenie stanu początkowego – ustalenie, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się nabywca,
    • Wskazanie sposobu – w jaki nabywca „wejdzie” do ścieżki i ją „opuści”
    • Konwersja – jak kończy się ścieżka zakupowa, sprzedażą, leadem, wypełnionym formularzem itp.
  4. Planowanie projektów e-marketingowych

    Planowanie projektów należy zacząć do analizy finansowej. Bazując na mierzalności działań w internecie można przygotować model biznesowy wskazujący optymalny zestaw działań e-marketingowych. Taki projekt zapewni najniższy koszt wywołania docelowej zmiany postaw i zachowań nabywców.